Twitter Updates

    follow me on Twitter

    fredag 28 november 2008

    Liberation ideologier i Indien: förfäder av modern armeniska politiska partier

    Armenierna i Indien - ett seminarium
    Richard Hovannisian belyser visionärerna Madras
    av Paul Chaderjian
    Richard G. Hovannisian. Garik Gyurjyan
    Relaterade artiklar
    Stark verkligheten i resterna av en diaspora. Armenier göra en pilgrimsfärd till Kolkata
    Armeniska pilgrimsfärd till Indien: De pilgrimer och deras berättelser I Kolkata, 300-årsjubileum av en armenisk kyrka firas
    En diakon blir en präst i en historisk händelse för indiska-armeniska samfundet Karekin II reconsecrates armeniska kyrkan i Chennai "Våra böner, lovorden... Måste alltid tas upp upp under dessa valv till himlen" Tangra, Indien - Ett hundra år före den sena 19:e-talet armeniska revolutionärer som historien, en grupp intellektuella i Madras var redan om en plan för varför armenier bör tänka på frigörelse från turkarna och perserna, vad en oberoende armeniska regeringen skulle garantera dess medborgarna, och hur ett fritt hemland och diasporan samhällen bör uteslutas.
    Den samtida av den amerikanska och franska revolutionärer, armenierna i Madras var ett av de viktigaste frågor som behandlades av armeniska historien Scholar Richard Hovannisian vid ett seminarium vid gemenskapens centrum av den heliga Treenigheten armeniska kyrkan i Tangra tisdagen den 14 november.
    Den tidigare ordföranden i den armeniska gemenskapsnivå rådet i Indien öppnade seminariet med det banala och felaktigt uppgavs William Saroyan text om två armenier skapa en ny Armenien (konst & kultur, den 1 november 2008). Även om Saroyan inte hade skrivit orden reciterade, orden var lämpligt för ett seminarium firar rik historia på armenier i ett land som idag är känd som Republiken Indien.
    "Jag kan inte öppna denna händelse och detta firande av ur historien utan att tacka och erkänna alla människor som kom före oss, säger förre ordföranden Haik Sookias, Jr" Jag talar om människor som kom till Agra, som var föregångarna av de människor som byggde kyrkan. Vi måste erkänna dessa människor och folk som gillar att Sir Paul Chater. Var och en av dessa människor var en byggsten som skapade nya Armenien som vi står inför i dag. "
    Mr Sookias sa armenier har lämnat efter sig i Indien, även om den lokala befolkningen har minskat kraftigt. Vårt arv, sade han, var till skillnad från den brittiska, som tvingade sig på den lokala befolkningen.
    "Vi, armenier, kom att dela vårt arv och leva, säger han. "Och våra strukturer är inte längre smulas sönder, eftersom vi, Armenian people i Kolkata har beslutat att vi inte längre kommer att låta vår struktur DUKA och låter folk gå och säga det en gång var armenier här."
    Mr Sookias ges ombyggnationer och renoveringar av de lokala kyrkorna att katolikosen Karekin II.
    "Det var Hans Helighet" vision att sätta barn här, att samla vårt samhälle, säger han. "Detta är saker vi måste koncentrera oss på när vi tittar på de senaste 300 åren. Vi har integrerat med människor. Ja. Men, vi har integrerat på ett sätt som människor älskar oss. De vill inte kasta ut oss. De vill att vi ska stanna. Därför är det viktigt för oss att tacka de människor som kom före och tacka de personer som kom i dag. "
    I sitt inledningsanförande, Mr Sookias sagt att innan renoveringar, besökare skulle bara se hälften av gravstenarna i kyrkogårdar runt den armeniska kyrkor. Han sade att transienter hade inkräktar på kyrkans egendom, vissa av kyrkorna hade något tak, och många tårar försvann under verklighet av det armeniska skatter i Indien.
    "Vi grät under förutsättning av vår kyrka, säger han," och det skapas en ny lösning för oss att vi var tvungna att återskapa kyrkan. För om vi låter våra kyrkor går, armenierna aldrig skulle komma tillbaka. Det är inte så att armenierna användas för att bo här, armenier bor här redan nu, och armenier kommer att bo här för evigt. "
    Kyrkor i Indien
    Den halva dagen seminarium fortsatte med en Power Point presentation av mycket Rev Fr. Oshagan Gulgulian, som visade de närvarande före-och efter fotografier av lokala kyrkor och kyrkogårdar. Pastor, som är pastor på armenier i Indien, också en detaljerad redogörelse för bakgrunden för armeniska kyrkor och kyrkogårdar i Indien genom olika riken, dynastier, det brittiska styret, och indiska oberoende.
    Ingår i presentationen var fotografier av den Helige armeniska kyrkan från Nasaret från 1906 och gravstenarna från 2005.
    "En frågor som de frågar oss är om det finns ett behov av att renovera dessa kyrkor, säger Fr. Gulgulian. "Vårt första svar är" Ja, eftersom det är vår historia, och detta är historien om den indiska människor som låt oss bygga våra kyrkor och vår skola utan problem. "
    Fr. Gulgulian sa att det finns åtta armeniska kyrkor i Indien nu, och fem är belägna i staten Bengal. Han sa att den första armeniska kyrkan byggdes på 1600-talet i Saidabad, men det har förstörts i en jordbävning. Den andra kyrkan byggdes i Chinsura i 1695. Den tredje, Helige Nazareth, byggdes 1687 som en trästruktur.
    "Varför gjorde de bygger armenier bygga kyrkor i dessa platser?" Frågade Fr. Gulgulian. "Armenier kom från Akbar: s kungariket och fick av honom att bygga dessa kyrkor. King Akbar: s andra hustru var armeniska, Mariam, och sedan dess armenierna har haft sina egna graveyards och kapell. I Agra, kapellet är borta, och kyrkogården är i förhållanden. "
    Fr. Gulgulian sade att under Mogulriket, armeniska var kända för att vara duktiga säljare och uppmanades att göra affärer i Saidabad.
    "Den Mughals gav armenier en fastighet och alla justeringar att göra handeln utan beskattning och får armenier att få sina hus för bön och sina egna handeln centers, säger Fr Gulgulian. "Floden antogs av kyrkans egendom, och armenier kunde handeln med Storbritannien och Iran."
    Efter armenier flyttas från Saidabad, den heliga Jungfru Maria kyrka var nästan övergivna tills för några år sedan. Även om den flod som antogs av kyrkan har vidare, en liten sjö finns på kyrkans grund och lokalbefolkningen använda den regelbundet.
    "I Madras, vi har Chennai kyrkan," fortsatte Fr. Gulgulian. "Den första armeniska tidskriften, Aztarar, offentliggjordes det, och det har kyrkor i Bombay, Surat, och Rangoon, men dessa har inte överlevt och har förstörts."

    Inga kommentarer:

    Bloggarkiv