111th Congress i USA var under ed i denna vecka. Armenisk-amerikaner är glada att se i positionerna ledarskap goda vänner såsom talman i kammaren Nancy Pelosi, Majoritet Leader Steny Hoyer, och senaten Majoritet Leader Harry Reid, senatens Minority Leader Mitch McConnell, senatens utrikes förbindelser ordförande John Kerry, House Utrikesutskottet ordförande Howard Berman, och andra.
Som en gemenskap, vi har stora förhoppningar att denna kongress kommer att omfatta de omfattande armenisk-amerikanska kongressens dagordning. Vi vet att för att detta ska ske måste vi fortsätta att förespråka ett effektivt sätt och utveckla våra relationer med medlemmar av kongressen och deras personal.
Det viktigaste verktyget för att genomföra vår dagordning är Congressional Caucus på armeniska Issues.
Leds av Rep Frank Pallone (D.-NJ) och Rep Mark Kirk (R-Ill.) Har bipartisan valmöte ståtar med över 140 medlemmar.
Armenisk-amerikanska aktivister och intresseorganisationer kommer naturligtvis att försöka bygga vidare på detta genom att nå ut till och utbilda ytterligare medlemmar av kongressen, särskilt nya medlemmar och medlemmar i distrikt med många armenisk-amerikanska invånare.
Samtidigt borde vi arbeta med befintliga medlemmar och deras personal att fortsätta att utbilda dem i frågor som är viktiga för oss. Det grundläggande sättet att göra det är för komponenter för att ringa, skriva eller besöka. Förutom detta är Caucus kan hålla regelbundna informationsmöten för medlemmarna och deras personal, med tjänstemän från Obama förvaltning eller regeringen i Armenien och Nagorno-Karabach som gäster. Vi vill också uppmuntra årliga kongressen besök i Sydkaukasien.
Fred i Kaukasus
Vi vill tro att de styrande i Azerbajdzjan kommer att agera ansvarsfullt och i motsats till sitt uttryckliga varningar, kommer att undvika att starta ett nytt krig över Karabach. Men vi måste möta det faktum att de spenderar en stor summa pengar på sina väpnade styrkor, särskilt om vapen konstruerade för aggression.Medan vapenvila i Karabach har mestadels hållits i över 14 år, skulle det vara oansvarigt att glömma att det skulle kunna brytas när som helst. Georgiens förödmjukande nederlag efter inledde ett angrepp på Sydossetien att visa att ett angrepp på en separat enklav kan bli katastrofala för angripare, men det går också att visa att politiska ledare är fullt kapabla att göra fel val.
Kongressen kan och bör göra tre saker för att främja fred i Kaukasus. Första, Förenta staterna bör eftersträva ett åtagande från Azerbajdzjan till nonuse av våld och att en politisk lösning av konflikten i Nagorno-Karabach. För detta ändamål kongressen bör minska för att fördela medel till Azerbajdzjan militära och i sitt utövande av tillsyn, bör be den amerikanska sändebudetvilka åtgärder vidtas för att motverka Azerbajdzjan från användning av våld.
Andra kongressen bör ge ledningen stöd för förtroendeskapande åtgärder för att minska spänningarna i regionen och bygga upp ett förtroende mellan parterna, inklusive Armenien, Nagorno-Karabach och Azerbajdzjan.
Tredje, kongressledamöter bör öka kontakterna med den valda regeringen i Nagorno-Karabach, genommöten och utfrågningar i Washington samt besök på Stepanakert. Det bör också uppmuntra Obama administration att avsluta några begränsningar för officiella kontakter mellan USA och Karabach tjänstemän och tillåta USA bistånd som ska användas för utveckling och humanitärt projekt. Poängen är att engagera människor i Republiken direkt.
Folkmordet på armenierna
Kongressen bör bekräfta USA spela in på det armeniska folkmordet som en del av ett förnyat engagemang för att förhindra folkmord. Det bör naturligtvis avvisa GAG regel Turkiets regering försöker påtvinga den amerikanska kongressen.
Turkiet
Separat kongressen bör hålla en nyanserad inställning till Turkiet. Tanke på dess geografiska läge och sin status som en NATO-allierad och en moderat muslimsk stat, Turkiet kommer att vara viktig för USA. För förhållandet att växa och säkerligen för Turkiet att ses som någon slags modell kongressen bör insistera på att Turkiet uppfyller tre kriterier:
(1) Det bör förbättra sin behandling av sina minoriteter, bland annat kurder och armenier. Frågor sådant förverkande av armeniska samfundet egenskaper och EGENSINNIG försummelse av armeniska historiska och religiösa monument behöver åtgärdas. (2) Det bör förbättra förbindelserna med grannarna, att upprätta diplomatiska förbindelser med Armenien och öppna olagligt stängda landgräns. (3) Det är att avlägsna hinder för yttrandefriheten om obekväma ämnen. Detta är grundläggande värderingar USA espouses.
Anslag
USA har haft en betydande positiv inverkan på utvecklingen av det civila samhället, rättsstaten och de demokratiska institutionerna i Armenien. En sådan kapacitet är avgörande i dag.
Samtidigt har kriget mellan Georgien och Ryssland orsakade en stor ekonomisk skada om Armenien. Även om betydande stöd har fördelats till Georgien i efterdyningarna av kriget, inga extra medel har gått till Armenien.Därför anser vi att kongressen bör vara generös med stöd till Armenien och Nagorno-Karabach. Med begränsade medel, vi skulle uppmuntra investeringar i demokrati och god samhällsstyrning program.
Millennium Challenge fonder Millennium Challenge Compact undertecknad med Armenien i början av 2006 har en dubbel effekt. Å ena sidan är det reparera infrastruktur och hjälpa minska fattigdomen. Å andra sidan, eftersom bidraget ärvillkorat, det uppmuntrar regeringen att fortsätta med ekonomiska reformer och regeln rättvist sätt.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar