Twitter Updates

    follow me on Twitter

    fredag 21 november 2008

    En diakon blir en präst i en historisk händelse för indiska-armeniska samfundet Helige armeniska skatt i Saidabad var en gång överga

    graveside-saidabad1

    Michael Aivazian of Southern California, stor barnbarn i fackministär av den heliga Jungfru Maria kyrka i Saidabad, platser jorden från hans stora farfars grav i Tangra på graven av hans stora mormor, Mary Carapetian vid kyrkan. Tamar Kevonian

    Saidabad, Indien - Service av Ringa ceremoni för Deacon Harutyun Hambardzumyan, som var ordinerade av katolikosen Karekin II som Fader Avedis på lördag, 15 november, ägde rum en dag innan på den heliga Jungfru Maria kyrka i Saidabad.
    Den Saidabad kyrkan sitter på 12 tunnland mark i en avlägsen förort till staden Hyderabad, där inga armeniska liv. Det var en gång övergivits och en tidigare ordförande i den armeniska gemenskapsnivå rådet i Indien ville ge bort det till den indiska-armeniska och den armeniska kyrkan ingrep.
    "Den Saidabad kyrkan är timmar bort från Kolkata, säger pastor av den armeniska kyrkan i Indien, Mycket Rev Fr. Oshagan Gulgulian. "Men när du kommer hit, du får en andlig fulländning."
    Fr. Gulgulian sedan citerade poeten Vahan Tekeyan: s, "den armeniska Kyrkan är föddes i min själ," att förklara den andliga förnyelsen pilgrimer erfarenhet när de når den heliga Jungfru Maria kyrkan, dess ren skäl, kapell, och två sjöar.
    Karekin II, som officiated på tjänsten, biskopar och ärkebiskopar med en 26-medlem kör i släptåg, och fler pilgrimer från hela världen resor till Saidabad på fredag, 14 november, att delta i tjänsten för att ringa ceremoni.
    "När du ser en armeniska kyrkan, armeniska gravar, du känner en känsla av andlighet, en känsla av tillhörighet som en armeniska. Du känner mig så stolt, säger Fr. Gulgulian.
    Den pastor sade också att där armenierna gå, de bygger en kyrka och en skola, och även om det inte finns några armenier i Saidabad, den armeniska kyrkan fortfarande står.
    "När man tittar på datum, 1780, 1760, du förstår att våra förfäder kom hela vägen till Indien och bosatte sig i Mushidabad, säger Fr. Gulgulian. "De byggde en kyrka som fortfarande står. Det visar vilka vi är som en nation, som ett folk."
    Saidabad är cirka 150 miles norr om Calcutta. Nå det innebär sju timmars bussresa genom en tvåfilig gata. Den överbelastade, smala vägar är fulla av Potholes och fläckar av smuts bryta upp asfalt. Random lastbilarna står parkerade på slumpmässigt utvalda punkter i mitten av sträckan. Kor och tjur vagnar dela vägen med herrelösa hundar, cykel Rikshor och fotgängare.
    "Som pastor i den armeniska kyrkan i Indien, jag försöker göra mitt bästa för att komma hit en eller två gånger per år för att fira den gudomliga liturgin och att ha en tjänst, Requiem, och massa, säger Fr. Gulgulian. "Jag älskar att komma hit. Deacon Harutyun och jag kommer, och vi spenderar tid här, och ibland höra våra förfäder talar för oss. Vi hör deras röster, eftersom de är också glad över att vi inte har övergett dem, och att vi be för dem, och är stolta över dem. "
    Den MOGUL kejsaren gav armenier ett skifte här i 1665, och en framgångsrik armeniska handelsfartyg byggt den heliga Jungfru Maria kyrka när armenier bott i området när det var nära huvudstaden Bengaliska.
    Service av Ringa
    "Vehapar valde Saidabad för denna tjänst i åminnelse av 300-årsjubileum av inrättandet av den Helige Nazareth kyrkan i Kolkata, säger Rev Fr. Ktrij Devejian, officiell tolk för katolikosen och utländsk press sekreterare i Etchmiadzin. "Det var också valts som ett erkännande av det faktum att Deacon Harutyun serveras här så osjälviskt och med så stor energi och kraft."
    Fr. Devejian sade en samordning av en armenisk präst får inte ha ägt rum i Indien i mer än ett sekel, och den samordning tjänster i Saidabad är nu en del av den fortsatta utformningen av historien för den indiska-armeniska folkgruppen.
    "Hans Helighet ville göra det en speciell dag i livet i den indiska-armeniska samfundet samt en speciell dag i livet av Deacon Harutyun och hans familj, säger Fr. Devejian. "Så, det beslutades att välja en armenisk kyrka som har skapats på marken i Indien århundraden sedan att visa att kontinuiteten varit, att det fortfarande finns liv på armenier i Indien och en samordning i denna kyrka."
    Eftersom tjänsten i Ringa ceremonin ägde rum inne i den heliga Jungfru Maria kyrkan, påven bad biskopar runt honom som var sponsring Deacon Harutyun i prästerskapet.
    Den katolikosen sedan tillfrågad om diakonen var att ansluta sig till prästerskapet under tvång eller under skyldighet, och om någon hade tvingat honom att komma.
    Efter att ha fastställt att Deacon Harutyun var i tjänst av egen fri vilja, Karekin II bad biskopar och ärkebiskopar närvarande om diakonen hade sanna tron.
    Den katolikosen frågade Deacon Harutyun: s sponsorer om diakonen hade förvärvat de kunskaper som krävs av en präst, visste de testamenten, skrifter kyrkans fäder, Patristics - studiet av tidiga kristna författare - och teologi.
    "När svaren är jakande, säger Fr. Devejian, "då är frågan frågade," Har han det moraliska ställning, har han den moraliska karaktär att vara präst? "
    Kunskap är viktigt, Fr. Devejian berättade det armeniska Reporter, "men han måste också ha den moraliska mod att stå emot den stelhet i tjänst. Svaret var en gång i jakande."
    Eftersom Deacon Harutyun är gift, den katolikosen bad sin fru om hon var villig att han blivit en präst.
    Efter att ha hört jakande svar, och efter alla i kyrkan måste styrkt att diakonen är kompetens, sina kunskaper och sin moraliska ställning, den katolikosen bad diakonen direkt om han hade tro.
    När alla svar gavs i jakande, Deacon Harutyun återgav Nicaenska trosbekännelsen, det sammanfattande läran om kyrkan.

    Inga kommentarer:

    Bloggarkiv