Twitter Updates

    follow me on Twitter

    söndag 19 april 2009

    Beirut, Asharq Al-Awsat

     Källa: Asharg al_Awsat

    HizbIran

    - MP Hagop Pakradounian av den libanesiska Armeniska Tashnag part [Armeniska revolutionära federationen] var den första libanesiska MP att vinna en plats i parlamentet 2009, efter att vinna Matn distriktet säte obestridda följd av rivaliserande kandidat Nazaret Sabounjian [ före den libanesiska valet]. Pakradounian var snabb att understryka att hans seger inte kommer att påverka Armeniska deltagande i detta val när det gäller att rösta för Fri patriotiska rörelsen [FPM], och för MP Michel Mur.
    Detta påstående innebär inte den "galenskap" av politisk anpassning som framgår av libanesiska politiken, som har [nyligen] påverkas de libanesiska armeniska samhället. På kvällen den libanesiska val, de har blivit delaktiga i den politiska konflikten [genom att liera med Hizbollah och FPM, förutom att behålla sina tidigare allians med MP Michel Mur] medan historiskt de bara som en del av makten. Orsaken bakom galenskap sådan politisk tillhörighet beror på de snabba förändringar som skett, som blev scenen i Libanon på huvudet efter den skarpa uppdelningen mellan den 8 mars alliansen och den 14 mars alliansen 2000. Detta [nya] verkligheten tvingat armeniska politiker från deras [historiska] neutralitet och måtta [i libanesiska politiken], och resulterade i Tashnag Party - som representerar majoriteten av armenierna i Libanon - in i SKRUBBA, något de hade länge försökt att undvik. Denna förekommit i den utsträckning som vissa talar om en intensiv kampanj för att påminna medlemmarna i [libanesiska] armeniska diasporan att återvända till [Libanon] och delta i valen för att säkerställa att armenierna inte förlorar sina parlamentariska platser till muslimska kandidater.
    Sådana öppna radikala prata började störa tjänstemän i Armeniska ledarskap, särskilt eftersom de är kända för att kontrollera deras parlamentariska blocket, med en våg av lagliga alternativ som gör att armenierna att få sina röster hörda för att stödja Armeniska intressen bland de otaliga samhällen i Libanon . Därför anmärkningar har intensifierats på senare tid när det gäller avslag på vilken typ av armeniska samfundets politiska allianser, något som den armeniska samfundet inte har gjort tidigare, och som Libanon inte är vana vid. Detta arbete är att åstadkomma en omedelbar återgång till det normala efter valet, oavsett den nuvarande politiska allianser. Det finns också en ökad förväntan på utsikterna för återvändande av sekteristiska politik [ie röstar tillsammans sekteristiska linjer].
    I detta sammanhang, MP Pakradounian sade: "Vår oro är att återupprätta Libanon till civiliserade [politiska] diskurs från interna konflikter och [militär] mobilization. När det gäller den [politiska] formel som vi upptäckt, det passar oss. Armeniska parlamentsledamöter kommer att välja en [parlamentariska] blocket genom att besluta sig för att armeniska beslut oberoende och neutral, och inte med en person mot en annan. "
    Innan bostaden på armeniska synvinkel när det gäller valförbund, måste vi ta en närmare titt på den libanesiska armeniska samhället, vilket är den minsta etnisk minoritet i Libanon. Armenierna har en avgränsad gemenskap eftersom de antas Libanon som sitt hem efter att ha utsatts för massakern i händerna på turkarna under början av nittonhundratalet. De har kunnat bevara sin armeniska nationella och kulturella anknytningar och traditioner [i Libanon]. De fick också möjlighet att bibehålla sin sammanhållning och enighet [i Libanon], och det är som om de inte var tvungna att fly till historisk mark i Armenien. Det är också värt att notera att majoriteten av Libanons armenier kan spåra sitt ursprung till staden Cilicia, som nu finns inom turkiska gränserna. Därför är den libanesiska armeniska samfundet inte ens kan spåra sitt ursprung till den moderna staten Armenien, som endast ett fåtal av barnen har besökt eller återlämnas till. När det gäller de libanesiska områden som den armeniska flyktingar bosatte sig i, de är förort till Bourj Hammoud i östra Beirut, och byn Anjer i Beqaa Valley, för att inte nämna ett antal andra förorter i östra Beirut som Antilyas och jel El Dib.
    Bourj Hammoud är det bästa stället att få en klar bild av den libanesiska armeniska samfundet, och omfattningen av dess utveckling under flera generationer i Libanon. När du besöker denna armeniska stadsdelen på 1970-talet var det uppenbart att många vägar och platser hade armeniska namn och var skrivna på armeniska språket. Dessa inkluderar Arax Road [uppkallad efter en Armeniska floden] och Aragats Road [namn efter ett berg i Armenien] samt Camp Marash [uppkallad efter en Armeniska stad] och Camp Sis [namn efter en Armeniska stad]. Idag här distriktet har förändrats och öppnats för araber och utlänningar, och den armeniska karaktär av området inte längre är så utbrett. Restauranger sälja traditionella armeniska köket nu tjäna halal mat. Denna utveckling var en följd av ekonomisk nödvändighet som inte påverkar den äldre befolkningen i Libanon armenier, av vilka några fortfarande inte kan tala arabiska flytande.
    Asharq Al-Awsat talade med Gregor, en Armeniska libanesiska bosatt i Bourj Hammoud. "Jag kom till Libanon med min mamma 1939. Vi flydde hit efter de massakrer som utplånats resten av vår familj i Armenien. Jag var ungefär sju år gammal. Vi kom med båt till Latakia [i Syrien], och från det vi reste till Camp Sanjak i Bourj Hammoud. De gav oss remsor av tyg som gillar siktarna [genomsläpplig för vatten] att göra tält med och vi sov på marken för att undvika regnet. Vi levde i dessa tält i sju månader. Efter att de gav oss vass som vi skära göra kåtor och sängar. Vi nedblodade våra händer genom att göra detta. De gav oss fotogen lampor och fat vatten. Vi började odla marken runt omkring oss, och sålde lök och persilja. Vi sov i mitten av myggor och malaria. När en storm skulle komma, regn skulle hälla ner och golv våra kåtor. Jag kommer ihåg att höra ljudet av kvinnor varna varandra för att se upp för barnen så att de inte skulle sopas bort av vattnet. Nästa dag skulle vi kontrollera och se vad översvämningarna hade transporteras bort. "
    Gregor kunde inte hålla tillbaka sina tårar när han talade om detta lidande. Han fortsatte och sade Asharq Al-Awsat, "När jag var femton, jag bestämde mig för att börja arbeta för att hjälpa min mamma som stickade väskor. Jag slutat skolan, trots hennes invändning, och började arbeta på ett silver fabriken som jag fått två libanesiska pounds en vecka. "
    Gregor berättade Asharq Al-Awsat att han inte vill glömma sitt ursprung, säger: "Vårt blod är armeniska. Men vi är libanesiska armeniska. Vi vill inte leva i Armenien - som vissa människor säger att vi gör - vi vill bara leva i Libanon. "Gregor motiverar Tashnag allians med Hizbollah och Michel Aoun är förändring och reform parlamentariska blocket med att säga att" [Det] eftersom de stora fiskar äter små fiskar. Jag stöder allians av Tashnag parti med Hizbollah och General Michel Aoun. Vi vill fortsätta att vara en stor fisk i Libanon. Vi vill inte bli ett mål för andra [libanesiska politiska] befogenheter. Om det inte vore för denna allians skulle vi ha varit öppen för attack som den som ägde rum mot oss den 7 maj 2008. "
    Precis som Gregor, de flesta andra libanesiska armenierna att Asharq Al-Awsat talade med deklarerat sitt stöd för Tashnag part. Den Tashnag partiet grundades 1890 i Tbilisi [dagens huvudstad Georgien] att befria Armenian people från ottomanska styret. Den part som är en källa till stolthet för libanesiska armenierna, som framgår av ett uttalande av en man som berättade Asharq Al-Awsat, "Dessa är anslutna till Tashnag vet hur den bör utformas. Den studerande i skolan är säker på vem han skall följa, de som inte ljuga eller förråder dem att skydda sina vänner, familj och land. Den Tashnag är revolutionärer. När det gäller Ramgavar part [Armeniska Demokratiska liberala parti] de borgerliga och Hunchag part [socialdemokratiska Hunchakian part] har valt kommunismen och den är klar. "
    Den Tashnag, Ramgavar och Hunchag parterna är tre armeniska partier i Libanon och den libanesiska armeniska samfundet åberopa dem politiskt och socialt. Men Tashnag har blivit en institution i sig, och bland sina medlemmar ett antal viktiga politiska personligheter som hjälpte till att återuppliva och enhet av den libanesiska armeniska samfundet. Tashnag är socialistisk i sin politiska inriktning, och är medlem i Socialistinternationalen, efter inresan libanesiska politiken år 1904 när en av partiets ursprungliga grundarna, Simon Zavarian, inrätta en part filial i Libanon. Tashnag ursprungligen en studentrörelsen består av armeniska studenter från USA och Jesuit universitet [som ville befria Armenian people från ottomanska styret].
    Hagop Havkayan, en PR-tjänsteman i Tashnag part, sade: "Armenierna har sex parlamentsledamöter i Libanon. Det övergripande armeniska befolkningen är cirka 160000. De som har en framträdande roll i den armeniska samfundet få nominerats. Därför armenier rösta på kandidater som har godkänts av armenier som leds av Tashnag parten. De ser från utsidan inte skulle förstå detta enkla faktum och skulle bli förvånad över detta enat block. Dessa människor förstår inte hur populärt det ingående Tashnag parten och dess historiska roll och kampen för den skull på armenier. "
    Trots deras ideologiska och politiska skillnader, armenier ge samma svar på frågan om dualiteten av sina ärvda nationalism och deras libanesiska identitet. De betonar att de ansträngt sig för att bilda en identitet blandning sina armeniska ursprung med sina libanesiska medborgare på ett naturligt och harmoniskt sätt.
    En ung Armeniska mannen förklarade: "Armenien är modern och Libanon är fadern." Han avvisar tanken att vara en "armeniska" berövar honom hans privilegier som en "Libanon" i Libanon. Armenier är kristna armenier "och inte" kristna armeniska ursprung ". Detta måste förstås.
    Hagop Pakradounian MP tillbakavisar alla anklagelser om dubbla lojalitet när det gäller armenierna. "Det är inte sant att vi är en del av någon form av nationalism och inte en av de sekter som utgör libanesiska pluralism. Vi är medlemmar i den armeniska kyrkan, så vi är libanesiska armenier. Det finns ingen motsättning i det eller att vi är armeniska och libanesiska. Vi är libanesiska medborgare, inte armeniska medborgare. Det är de viktigaste förmånen. Vi är alla för att avskaffa de politiska sekterism i Libanon. Vi kan då anta höga positioner. "
    Men Tashnag Party är ett internationellt parti, och under den senaste tiden har det rapporterats att det internationella ledare för partiet, Hrant Markarian, som är en iransk armeniska, avvisar tanken på libanesiska allianser. PR-tjänsteman Hagop Havkayan reagerat på detta säger: "Vi är en internationell part, ledaren för det parti är en Armeniska innehav Armeniska medborgarskap trots att han är född i Iran. Vi har kommittéer i alla länder där vi är representerade. Vi finns representerade i över 50 länder som part och i enlighet med reglerna i partiets centrala kommitté sammanträder i en allmän konferens en gång vart fjärde år för att diskutera gemensamma armeniska frågor och inte interna politiska frågor med anknytning till kommittéerna.
    Det finns inga ingrepp från partiets centralkommitté under konferensen i inre angelägenheter Libanon eller något annat land. Vi vill inte diskutera Libanons inre frågor utanför Libanon. Våra konkurrenter söka motiv att bryta våra allianser. "
    När det gäller statsråd MP Jean Ogasapian, som är anknutna till Future Movement i Libanon, innan något annat har han sitt ursprung. "Jag är en Armeniska libanesiska. Jag följer min armeniska arv, min Armeniska kyrkan, mitt språk, min kultur och mitt seder och traditioner, lika mycket som jag följer min libanesiska identitet och medborgarskap. "Han tillägger:" armenier utmärker sig genom sin nationalism å ena sidan och deras integration i det libanesiska samhället å den andra. De måste hålla till deras religion, deras riter och deras kultur som de ärvda från sina förfäder. Och detta har inte hindrat dem från att pantsätta sin trohet till den mark som omfamnade dem och öppna upp för de människor som välkomnade dem. Så de interagerar med sin omgivning och deras libanesiska miljön. De spelade en roll i byggandet av den libanesiska staten. "
    Under svåra kriser, de har alltid varit noga med att inte falla i allianser som skulle uppröra interna tvister. De har alltid fungerat som ett inslag i balans och stabilitet där libanesiska invariables, det politiska systemet och legitim institution stöd berörs.
    Även Ogaspian belyser enighet bland armenierna och fortsatta insatser och kamp för att skapa den avgörande Armeniska orsak - för Turkiet och samhällen världen över att erkänna det armeniska folkmordet - han påpekar att det armeniska samfundet är nu bevittnar politiska och kulturella mångfald manifesterades i flera partier, trender och spectrums den innehåller. Det finns inga monopol eller ensamrätt i Armeniska beslutsfattande och dess politiska mångfald.
    "Det råder ingen tvekan om att majoriteten av de armeniska samfundet inte vill avsätta sina medlemmar från den libanesiska politiska beslutsprocessen. De är ganska ivriga på dessa avgörande ögonblick i historien om Libanon, att ha en stark och effektiv närvaro i inrikespolitiska området och att delta i viktiga politiska beslut, säger Ogaspian.
    Det är ingen hemlighet att de politiska alternativen för den armeniska spectrums och man är nu uppdelad mellan den 14 mars alliansen och den 8 mars alliansen. Detta kan tydligt ses i vallistor som sammanställdes strax innan den länge efterlängtade parlamentsvalet, som speglar den politiska närvaro och mångfalden av armenier som inte kan begränsas till en grupp. "
    Ogaspian tillägger: "Jag återspeglar en stark Armeniska ställning som följer suveränitet Libanon och dess oberoende. Jag förkastar logiken i allianser som använder vårt land som ett slagfält för att tjäna intressena hos främmande makter. Jag tror att det är en sak för min armeniska samfundet att förbli en viktig del av den libanesiska struktur med dess olika begrepp. Vi vill inte vara tyst när det gäller kränkningar och vi inte försöka på något sätt avstånd anger sanningen. "
    Hagop Pakradonian MP, som förnekar att Tashnag, som utgör omkring 75 procent av Libanons armenier, är anpassad till den 8 mars alliansen och säger ingenting om kränkningar, sade: "Den nuvarande situationen för den part som kom som ett svar på de politiska av marginalisera armenier och vad de representerar i form av måttfullhet, balans och engagemang för en dialog, precis som fallet var med Fouad Saniora första skåpet. Mot bakgrund av den akuta inre spricka, vi skulle till sida med vissa politiska partier, men vi allierade med den fria nationella aktuella. Denna allians dock inte hämma våra särdrag och oberoende av våra beslut. "
    Hacop Hafkiyan säger att han ser ingen motsättning i hans lojalitet till sitt armeniska kulturen och hans libanesiska medborgarskap. Han är inte rädd för att avskaffa politisk sekterism i Libanon och anser att detta skulle innebära att alla libanesiska sekter. Han konstaterar att fördelen av Tashnag part ligger i dess förkastande av politiska arv, och dess tro på partipolitiskt arbete.
    Den armeniska befolkningen har liknande idéer på Armeniska siffror vid makten. Hacop Khatshikian, som är gift med en maronit, ser ingen skada i liera med Michel Aoun: "Vem kan skydda oss från ett inbördeskrig mot den shiamuslimska? Människor ser efter sina egna intressen, och en allians av de Tashnag parten, Hizbollah och Aoun säkrar Armeniska intressen. "
    Hacop funderar på att sända sin son till en icke-armeniska libanesiska skolan så att han kan integreras med ett stort. Han är främst med att bevara hans armeniska miljön hemma genom att tala det armeniska språket och matlagning Armeniska mat.
    Hacop säger att han besökt Armenien och såg att armenierna har ägt den europeiska traditioner. Han föredrar östra familjära traditioner och konservativt sätt att skaffa barn. Han vet att hans historia mycket väl, men han är libanesiska av identitet. Han sa, "Jag har två tänkesätt, den första armeniska och den andra är libanesiska."
    Hacop kom från Iskenderun till Aleppo, och sedan till Libanon. Han uppgav att han inte kunde leva i Syrien och föredrar frihet han har i Libanon, där han kan protestera mot något turkiska. I Syrien, armenier kan inte göra det. Khatsharian föredrar humanitärt arbete i samhället snarare än partipolitisk tillhörighet. Han älskar Michel Aoun och Hassan Nasrallah, men att inte avbryta sina behov av skydd från Hizbollahs vapen om kaos bryter lös.
    Leon verkar vara ett undantag dock: "Min far kom 1917. Jag är född i Libanon, jag är en libanesisk av armeniska ursprung. Vi stöder alla som älskar Libanon. I valet, beslutet [av vem man skall rösta på] är min ensamma och inte som Tashnag part. Den part som inte ställer sitt beslut på någon. Här i Libanon vi har större frihet än i Syrien. Mina barn och jag talar arabiska. Jag lärt mig det i skolan och jag lär dem det. "
    En annan känslig fråga är förvärvet av libanesiska medborgarskap genom armenier oavsett ankomstdatum i Libanon. Den Tashnag parten och armenier av den 14 mars alliansen tillsammans konstatera att armenierna förvärvat libanesiska medborgarskap och blev fullt erkända som libanesiska medborgare när en population undersökningen genomfördes 1924. Men vad händer med dem som flyttat till Libanon i slutet av 1930-talet? Det finns inget svar men det finns påståenden om att den politiska makten på den tiden som var maronitisk kristen övertygelse, inte gynna någon minskning av det totala antalet kristna jämfört med muslimer. Så det läggas invandraren armenier till sina listor för att öka sin andel av rösterna i valet.
    Men de överväganden i gamla tider inte passar för den nya ramen för sekter i Libanon längre. Resultatet av det kommande parlamentsvalet kan förändras ekvationen, tack vare politiskt deltagande på armenierna i likhet med andra efter det var överväldigad av "galenskap" av politiska anpassningen i Libanon. Genom sina långa sökas oberoende och deras strävan att upprätthålla en neutral position mellan politiska rivaler, förhoppningen är att libanesiska armenierna kommer att bidra till att bota andra sådana "galenskap".

    Inga kommentarer:

    Bloggarkiv